LÄS DETTA!

Som bostadsrättsförening har vi märkt att mäklare ibland behöver stöd och hjälp vid en försäljning. Denna sida innehåller den mesta informationen mäklare behöver och måste respektera inför ett försäljningsuppdrag i vår bostadsrättsförening. Det spelar ingen roll om man är veteran eller helt grön på området det kan alltid vara bra att ha något att luta sig på.

INFORMATION

Vid ett försäljningsuppdrag i Rävabackens Brf är det viktigt för mäklare att informera vissa detaljer om t.ex. lägenheterna och dess fasta inredning som tillhör föreningen, skötselavtal, upplysningar, p-platser och garage. Klicka på texten "Checklista" nedan. Denna checklista kommer även att skickas till mäklare under uppdragets gång, då den inehåller mycket viktiga detaljer.


Checklista


Viktiga dokument


FOTOGRAFERING VID FÖRSÄLJNINGSUPPDRAG

Det är ytterst viktigt vid ett försäljninguppdrag att mäklare respekterar allas integritet för bildbehandling vid en försäljning. Att ta bilder är ett måste vid en försäljning, men att ta bilder kräver även försiktighet. T.ex. fotografering med drönare innebär detta alltid att man tar fotografier på mer än den bostaden man förmedlar, andras saker, personer eller annat som inte rör säljarens bostad. Vilket gör att andras egendomar, andra personer kan identifieras och på så sett gå utanför GDPR-lagen. Det är ett krav att mäklaren/fotografen informerar säljaren och boende till intilliggande lägenheter innan bilder publiceras. Föreningen kan komma att kräva bilder retucheras eller tas bort som följd. 

FÖRTYDLIGANDE

Förutom "checklistan" och GDPR så vill vi även förtydliga följande.

* Ekonomisk analys. Det är ofta vi får in ofullständiga medlemsansökningar och som går i retur för att årsinkomster inte går ihop med årsavgiftens storlek. Det sparar mycket tid för alla parter om även mäklare lägger ner lite tid att syna köparen.

* Förtydliga för köparen att laddplatser inte går att hyra permanent utan är allmänna p-platser med krav på hybrid- eller el-bil.